کاکتوس کریسمس

کاکتوس کریسمس

زیگوکاکتوس با نام علمی
Schlumbergera
که به اسم عامیانه کاکتوس کریسمس شناخته میشود به شکل درختچه ای برگ نما به رنگ سبز و سبز تیره بوده که بلندی آنها به ۶۰ سانتیمتر می رسد . این گونه بومی جنگلهای انبوه استوایی برزیل میباشد و در پهنه های کوهستانی به آسانی گسترش می یابند، ساقه ای بند بند با لبه کنگره دار ، گوشتی و دارای آرئولهای کوچک و خارهای بسیار کوتاه و روشن هستند. زیگو کاکتوس گیاه شناخته شده ای است که  گل های آن در زمستان و در زمان کریسمس ظاهر میشود به عنوان تزئین در زمان کریسمس مورد استفاده قرار میگیرد، به همین دلیل آنرا کاکتوس کریسمس نامگذاری کرده اند.
گل دارای دو ردیف گلبرگ در هم پیچیده است و اندازه ی آن تا ۷٫۵ سانتی متر میرسد.

کاکتوس کریسمس
کاکتوس کریسمس کاکتوس مناطق گرمسیری است، نه یک کاکتوس بیابانی. در صورتی که خاک بیش از حد خشک شود گیاه پژمرده خواهد شد. اگر احساس کردید خاک خشک است، آن را باید آبیاری کرد.
آبیاری بیش از حد نیز باعث پوسیدگی برگ و در نهایت موجب افتادن برگ میشود هر چند آبیاری زیاد یکی از عوامل ریزش برگ است و عواملی همچون رطوبت کم و کافی نبودن نور نیز موثر هستند. در کل آبیاری کمتر بهتر از آبیاری زیاد است.
در اواسط ماه مهر تا اواسط آبان بهتر است آبیاری قطع و یا به حداقل برسد به این دلیل که مقطعی از استراحت گیاه است، پس از این دوره آبیاری مجددا شروع شود.
در طول زمان گلدهی (که در دی ماه آغاز میشود) و کمی قبل از آن، خاک گلدان باید بطور منظم و با فاصله مرطوب شود، این گیاه به آبیاری هر دو یا سه روز یکبار در این زمان نیاز دارد.
در طول فصل رشد  هفته ای يكبار نيز به آن كود ۲۰ ۲۰ ۲۰ داده شود.
بهتر است در دوره استراحت، آن را در اتاقی که در آن درجه حرارت حدود ۱۰-۱۵ درجه سانتی گراد است نگهداری کنید.
بهترین نور برای کاکتوس کریسمس نور غیر مستقیم است مانند بنفشه آفریقایی. تابش مستقیم نور خورشید در بلند مدت می تواند رشد گیاه را کم و برگ های آن را بسوزاند.
هرس منظم گیاه را تشویق به تولید شاخه جدید می نماید، و هرس حدود یک ماه بعد از گل دادن انجام میگیرد بعضی از افراد نیز فصل بهار را بهترین زمان برای هرس در نظر میگیرند.
بهترین زمان برای تعویض گلدان گیاه کاکتوس کریسمس به گلدان بزرگتری كه محتوی خاك سبك باشد هر ۲ تا ۳ سال یکبار توصیه میشود، زمانی که احساس کردید ریشه پر شده.
ازدیاد کاکتوس کریسمس از طریق کاشت بذر و تهیه قلمه است که معمولا تهیه قلمه ساقه در بهار یا اوایل تابستان راحتتر است.
کاشت قلمه به این صورت است که، قلمه های جدا شده را در مکانی سایه و خنک به مدت چند روز قرار داده تا قسمت برش خورده پینه ببندد. (خشک شود)
از ترکیب خاکی که مقدار زیادی رطوبت را در خود حفظ میکند استفاده میکنیم. ترکیب خاک هایی همچون ترکیب پیتماس ریز و پرلیت یا ترکیب کوکوپیت و پرلیت.
سپس قلمه ها را در گلدانی با زهکش مناسب و در خاک موجود کاشته و بر خلاف کاشت قلمه ی سایر کاکتوسها در این مورد پس از کاشت قلمه ها با اسپری مقداری خاک را مرطوب میکنیم و در محیطی نور گیر قرار میدهیم، زمانی که سطح بستر خشک شدن با اسپری آبیاری شود.
معمولا چهار تا شش هفته طول میکشد تا قلمه ها ریشه دار شوند.

نشر مقاله با ذکر منبع مجاز است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =