معرفی افوربیا اوبسا

بذر افوربیا اوبسا

افوربیا اوبسا یک  گیاه بدون خار و یا برگ که شبیه یک توپ است، که به مرور زمان و در طی رشد از حالت کروی خارج شده و حالت استوانه ای به خود میگیرد و ارتفاع آن به ۲۰ تا ۳۰ سانتی متر و قطر آن به ۹ تا ۱۰ سانتی متر میرسد.
رنگ آن سبز مایل به آبی است، رنگ آن به صورت تک رنگ نبوده و ترکیبی میباشد که زیبایی گیاه را چند برار میکند.
چنانچه نور آن کم باشد خطوط رنگی آن بسیار کم رنگ میشود تا حدی که گیاه به صورت یک رنگ و به رنگ سبز یکنواخت در می آید.
افوربیا اوبسا گیاهی با تعدادی دنده است که با افزایش سن گیاه تعداد دنده ها افزایش پیدا میکند و معمولا هشت دنده دارند. در گیاهان مسن تعداد دنده ها بیشتر است به طوری که گیاهانی با ده دنده نیز مشاهده شده است.
افوربیا اوبسا دارای برگهای بسیار ریزی میباشد که زود میریزند و در واقع میتوان گفت گیاهی فاقد برگ است.

نیاز نوری

نیاز به نور آفتاب فیلتر شده دارد، چنانچه گیاه در سایه باشد باید کم کم به مکان آفتابگیر منتقل شود در غیر این صورت دچار آفتاب سوختگی خواهد شد.

آبیاری

آبیاری باید به طور منظم در طول فصل رشد صورت گیرد. در فاصله ی بین دو آبیاری باید خاک کامل خشک شده باشد و در فصل زمستان در شرایط کاملا خشک نگهداری شود.
این نوع افوربیا تحمل سرما تا دمای -۵ درجه سانتی گراد را دارد.
افوربیا اوبسا نیز همانند سایر افوربیاها دارای شیره ی سمی است که در صورت تماس با پوست، پوست را تحریک کرده و ایجاد حساسیت میکند و در صورت تماس با چشم، سوزش و قرمزی شدید و حتی کوری موقت ایجاد میکند.
گلها در فصل تابستان نمایان میشوند.
افوربیا اوبسا تک پایه نمیباشد و برای بذر گیری حتما باید گرده افشانی صورت گیرد. افوربیاها گیاهانی هستند که گیاه ماده و گیاه نر جدا هستند و از طریق شکل گلها تشخیص نر یا ماده بودن گیاه امکان پذیر است.
گل گیاه ماده به شکل کپسولی است که دارای سه بر آمدگی است همانند شکل زیر

گل ماده

گلهای ماده

گل ماده

گلهای گیاه نر دارای پرچمهای زرد رنگ است شکل زیر

 

گل نر

پرچم گل نر

2527353784_a8d8a26a17_o

برای گرده افشانی باید یک گیاه نر و یک گیاه ماده موجود باشد، و با یک قلم مو گرده ها را از گیاه نر به کلاله ی گیاه ماده منتقل کرد. بذرها در کپسول گیاه ماده تشکیل میشود به طوری که در هر کپسول سه بذر وجود دارد به قطر ۲ میلیمتر و به رنگ خاکستری خال دار هستند. بعد از آنکه بذرها کاملا رسیدند کپسول منفجر میشود و بذرها به اطراف پرت میشوند برای جلوگیری از ریختن بذرها میتوان از نی استفاده کرد به این صورت که نی را به قطعاتی برش میدهیم و حول گل قرار میدهیم همانند شکل زیر

بذر اوبسا
کپسول بذر اوبسا

یا از جوراب شیشه ای زنانه استفاده کرد و گلها را با جوراب بپوشانیم تا زمانی که بذرها کاملا از کپسول جدا شوند با این کار کنترل بیشتری بر روی بذرها وجود دارد.

تکثیر از طریق کاشت بذر صورت میگیرد و جوانه زنی معمولا تا سه هفته طول میکشد.
(قبل از کاشت بستر کشت باید با قارچ کش ضد عفونی شود) افوربیا اوبسا نیز جزو آن دسته از بذرهایی است که پس از پاشیدن بذرها روی سطح بستر بهتر است یک لایه خیلی نازک پیتماس در حدی که بذرها را کامل نپوشاند و بذرها دیده شوند روی بذرها ریخته شود، دمای مناسب ۲۴ تا ۲۸ درجه سانتیگراد میباشد.

آماده دریافت پیشنهادات و تکنیکهایی برای کاشت از طرف شما کاربران گرامی هستیم.
تهیه و گردآوری بخش علمی و تحقیقاتی تک کاکتوس

www.takcactus.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × پنج =