کاکتوس استت سونیا

بذر استت سونیا

کاکتوس استت سونیا با نام علمی Stetsonia coryne بومی منطقه چاکو میباشد، در ارتفاع ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ متر از سطح دریا رشد میکند، کاکتوسی ستونی و درخت مانند که تا ارتفاع ۳/۱۰ متر رشد میکند و تنه آن بسیار محکم میشود، چنانچه این کاکتوس در زمین و فضای باز کاشته شود رشد بیشتری دارد. علت نامگذاری این کاکتوس به نام کاکتوس خلال دندان وجود تیغهای بزرگ و بسیار محکم و تیزی است که به رنگ سیاه و سفید هستند و در مناطق بومی به عنوان خلال دندان استفاده میشود.
گلهای این کاکتوس بزرگ و به رنگ صورتی و سفید میباشد که شبانه باز شده و تا اواسط صبح باز میماند و در طبیعت توسط خفاش ها گرده افشانی میشود گلدهی در گیاهان بالغ یعنی در سن ۲۵ سالگی به بعد و در فصل بهار و تابستان صورت میگیرد.

آبیاری کاکتوس استت سونیا:

آبیاری کاکتوس استت سونیا همانند اکثر کاکتوسها در فصل رشد باید به طور مرتب صورت گیرد و در فاصله بین دو آبیاری باید کاملا خشک شود در فصل زمستان که هوا سرد است و گیاه به خواب میرود باید کاملا خشک نگهداشته شوند. از اوایل بهار که گیاه شروع به رشد میکند آبیاری باید به تدریج افزایش پیدا کند و در طول تابستان که رشد گیاه افزایش پیدا میکند آبیاری باید بیشتر شود همچنین زهکشی باید خیلی خوب باشد.

نور مناسب:

نیاز به آفتاب کامل دارد و در اوج گرمای تابستان بهتر است آفتاب فیلتر شده باشد تا از آفتاب سوختگی کاکتوس جلوگیری شود.
وقتی کاکتوس در معرض آفتاب قرار میگیرد باعث میشود که تیغ ها محکمتر و قوی تر و بلندتر شوند.

تکثیر کاکتوس استت سونیا:

تکثیر از طریق کاشت بذر و قلمه گرفتن صورت میگیرد.
قلمه گیری در فصل تابستان صورت میگیرد و باید خشک نگه داشته شود تا قلمه ریشه بزند.
تکثیر از طریق کاشت بذر همانند اکثر گونه های کاکتوس در سطح پیت ماس کاشته میشود.
زمانی که از روش قلمه گیری برای تکثیر استفاده میشود باید با یک تیغ یا کاتر تیز و ضد عفونی شده این کار صورت گیرد و قلمه در یک مکان سایه چند روز نگهداری شود تا قسمت برش خورده کاملا خشک شود و به اصطلاح پینه ببندد سپس کاشته شود و تقریبا تا دو هفته آبیاری نشود تا قلمه شروع به ریشه زدن کند بعد از آن به تدریج آبیاری شود هر ده روز یکبار، زمانی که کامل ریشه زد آبیاری به روال معمول صورت بگیرد.
شکل دفرمه کاکتوس استت سونیا با نام  Stetsoniacoryne FORMA cristata بسیار زیبا و نسبتا گران قیمت میباشد که معمولا به ارتفاع ۳ متر میرسد.

تهیه و گردآوری بخش علمی و تحقیقاتی تک کاکتوس
www.takcactus.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × دو =