اپونتیا

اپونتیا

اپونتیا یا کاکتوس راکتی مانند تمام گونه های کاکتوس زادگاه اصلی آن متعلق به آمریکا هستند، اما آنها به سایر نقاط جهان توزیع شده است. این گونه کاکتوس به وفور در مکزیک یافت میشود، به خصوص در مناطق مرکزی و غربی، و در جزایر کارائیب (غرب هند).
اپونتیا به صورت ساقه های کروی یا راکتی به هم وصل شده اند که هر کدام دارای آرئول های پوشاننده از تیغ هستند که بسته به نوع اپونتیا شکل تیغ ها فرق میکند، فصل گلدهی اپونتیا بهار و تابستان میباشد به رنگهای زرد،نارنجی،قرمز،ارغوانی و یا سفید.

اپونتیا را هم داخل ساختمان و هم فضای باز میتوان نگهداری کرد، نکته اینکه اپونتیا هم مثل سایر کاکتوس ها برای گلدهی باید در زمستان در دمای خنک ۵ الی ۱۰ درجه سانتیگراد نگهداری شود.
به میوه این کاکتوس گلابی خاردار یا انجیر کاکتوس گفته می شود.
این میوه بیضی شکل به رنگهای قرمز ،بنفش یا زرد است سطح آن از خارهای ریزی پوشیده شده که اگر پوست زبر و ضخیم آن در زمان مصرف جدا نشود میتواند باعث بروز ناراحتی هایی در گلو، مری و معده شود. گوشت این میوه شیرین ترد و آبدار و دانه های ترد و سیاه رنگ دربافت آن پراکنده است که همان بذر های اپونتیا میباشند، میوه کاکتوس سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدان است. آنتی اکسیدان ها سلاح گیاه برای مقابله با شرایط سخت و طاقت فرسای محیطی است. وجود این ترکیبات در میوه کاکتوس اثر سم زدایی قوی و ضد التهاب داشته و از آسیب سلولی که باعث سرطان و پیری می شود جلوگیری می کند و از سوی دیگر سیستم دفاعی بدن را در برابر عفونت ها مقاوم تر میکند. یکی از کاربرد های رایج میوه کاکتوس مصرف آن در رژیم غذایی روزانه است که به دلیل غنی بودن از مواد فیبری باعث مهار کردن گرسنگی می شود.
این میوه مقوی بوده و خاصیت ملین داشته و باعث نرمی مزاج می شود .
از این میوه روغنی تهیه می شود که از غنی از ویتامین E است میزان آنتی اکسیدان آن سه برابر سایر روغن ها ست و برای مبارزه با پیری پوست بسیار مفید و موثر است.

تکثیر اپونتیا عموما از طریق قلمه صورت میگیرد و ریشه دار کردن آن بسیار راحت میباشد،از طریق بذر نیز میتوان تکثیر کرد دانه های آن بسیار سخت بوده و قبل از کاشت باید چند روز در آب بماند سپس در بستری از ماسه و مقدار بسیار اندکی پیت ماس کاشته شود با رعایت کردن دما و رطوبت مناسب.
برای آشنایی بیشتر با تکثیر کاکتوس اینجا کلیک کنید.

تهیه و گردآوری بخش علمی و تحقیقاتی تک کاکتوس

www.takcactus.com

2 دیدگاه برای “اپونتیا

  1. احمدرضا گفته:

    سلام خدمت مدیر محترم. میخواستم بدونم انواع اپونتیا برای تولید میوه نیاز ب گرده افشانی دارند یا خیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =