تکثیر و ازدیاد کاکتوس

تکثیر و ازدیاد کاکتوس

تکثیر و ازدیاد کاکتوس به روشهای قلمه،پاجوش،بذر و پیوند زدن انجام میگیرد.
قلمه بیشتر در بهار و تابستان انجام میشود و رایجترین نوع تکثیر است. قلمه بیشتر از سر ساقه یا قسمتی از ساقه انتخاب میشود. همچنین با تقسیم بوته کاکتوسها، ازدیاد آنها امکان پذیر است. بهترین مکان قلمه از قسمتی است که پهنای اتصال آن با گیاه بسیار کم باشد.

تکثیر و ازدیاد کاکتوس
قلمه کاکتوس

با جدا کردن پاجوش که خود گیاه کوچکی در کنار شاخه اصلی است نیز میتوان کاکتوسها را تکثیر کرد .مثل بعضی از آلویه ها

تکثیر و ازدیاد کاکتوس
پاجوش آلوئه

کاکتوسهاوهمانند سایر گیاهان با روش پیوند زدن نیز تکثیر میشوند. مناسبترین زمان پیوند زدن اواخر بهار تا پایلن تابستان است،چون در این بازه گیاهان قویتر و دارای شیره ی کافی برای انجام پیوند و اتصال در همه ی قسمتها هستند. کاکتوسها را در هر سنی میتوان پیوند زد ولی بهتر است پیوندک گیاه جوان یک تا دو ساله باشد.
اهمیت پیوند زدن:
رشد سریعتر کاکتوسهای دیر رشد،
زودرس کردن کاکتوسهای بذری و رشد سریعتر آنها،
زیبایی ظاهری دو گیاه با شکلهای مختلف از دید تماشاگر،
حفظ ویژگیهای خالص ارثی پیوندک بر خلاف بذرکاری،
ایجاد شاخه های فرعی در پایه مورد استفاده در عمل پیوند،
حفظ کاکتوسهای کمیاب که به دلایل گوناگون ریشه خود را از دست داده اند.

پیوند کاکتوس
پیوند کاکتوس

بذرکاری یکی دیگر از روشهای ازدیاد کاکتوس است. در تمام فصول سال با فراهم کردن شرایط مناسب میتوان بذرکاری کرد.
بذر کاکتوس در ابتدا نیاز به دمای بین ۲۵ تا ۳۰درجه در روز دارد و در شب ۲۰ الی ۲۵
زمانی که بذرهای سبز شده اندازه ی فندق شدن و بستر اولیه برای آنها کوچک شد ،آنها را درون جعبه کاشت نشا با ترکیب خاک پیت ماس و ماسه نشا میکنیم.

ازدیاد و تکثیر کاکتوس
کاشت بذر

تکثیر از برگ نیز روش دیگری برای ازدیاد گیاهان از جمله ساکولنتها میباشد. در بعضی از ساکولنت ها از جمله گونه های گاستریا , هاورتیا , سانسوریا ,  کراسولا  ,  کالانگوئه  ,  سدوم , گراپتوپتالوم  عمل تکثیر از طریق برگ هم انجام میشود . حتی در بعضی از گونه های آلویه  و آگاو  هم اینکار شدنی هست .
به این صورت که برگ را از گیاه مادری جدا کرده،(در جدا سازی باید دقت داشته باشید که برگ کاملا از روی ساقه جدا شود و قسمتی از آن روی گیاه مادر نماند . برگ ها را از جایی جدا کنید که چهره گیاه مادر زشت نشود.) و برگ های جدا شده را در محل کمنوری قرار داده تا جای زخم آن ها کاملا پینه ببندد . معمولا نسبت به رطوبت و دمای محیط یک تا سه روز طول میکشد . اگر زخم انتهای برگ شما به صورت کامل پینه نبندد پس از آبیاری مقدار زیادی رطوبت جذب میکند و میپوسد .
سپس بستر مناسب که ترکیبی از پیتماس و ماسه نسبتا ریز میباشد را آماده کرده و برگها را به صورت رو به بالا بر روی خاک خوابانده و گلدان یا ظرف برگ ها را در محلی قرار دهید که نور غیر مستقیم دریافت کند و به اصطلاح نیمه سایه باشد . آفتاب مستقیم حتما برگ ها را خراب میکند . دقت داشته باشید که محل نگهداری نه زیاد گرم باشد و نه سرد . هر بار پس از خشک شدن سطح خاک آبیاری کنید .
دقت شود که رطوبت ملایم همیشه در خاک وجود داشته باشد .
کمتر از ۴ هفته برگ ها ریشه میزنند و پس از گذشت ۶ تا ۷ هفته گیاه جدید قابل دیدن است .
پس از آنکه گیاه جدید از استقامت کافی برخوردار شد برگ متصل به آن را جدا کنید و ریشه آن را در خاک فرو ببرید و کم کم آن را به نور بیشتر عادت دهید تا به صورت علفی رشد نکند و هر بار پس از خشک شدن خاک آبیاری کنید .

تکثیر و ازدیاد کاکتوس
تکثیر از برگ

3 دیدگاه برای “تکثیر و ازدیاد کاکتوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو + 4 =