انتخاب گلدان مناسب برای کاکتوس

انتخاب گلدان مناسب برای کاکتوس

یکی از نکاتی که در نگهداری کاکتوس باید در نظر گرفته شود، انتخاب گلدان مناسب برای کاکتوس می‌باشد.
گلدان کاکتوس باید با اندازه‌ی کاکتوس متناسب باشد، به این صورت که هم از نظر قطر و هم از نظر ارتفاع گلدان با کاکتوس هماهنگی داشته باشد در صورتی که گلدان بزرگ باشد منجر به این می‌شود که کاکتوس ریشه سازی کند تا زمانی که ریشه، گلدان را پر می‌کند و در نتیجه خود کاکتوس رشد آن‌چنانی نخواهد داشت.
نکته‌ای که امروزه بسیار دیده می‌شود و قابل‌توجه است این است که تعدادی از جوانه‌های کاکتوس که به حدی بزرگ شده اند تا بتوان آنها را تک کرد و جداگانه در گلدان کاشت، پس از جداسازی از خزانه و یا در مرحله نشا با هم در گلدانی بزرگ‌تر کاشته می‌شوند (به عنوان مثال چند جوانه کاکتوس در گلدان سایز ده با فاصله کاشته می‌شوند.) اندکی پس از رشد کاکتوس‌ها، ریشه‌های کاکتوس‌ها به دلیل اینکه فضای بیشتری موجود است تا جایی که گلدان پر می‌شود رشد کرده و در هم پیچیده میشود و جوانه‌ها رشد کمتری خواهند داشت و هنگام جداسازی و تعویض گلدان با مشکل مواجه میشویم و یا در بعضی واریته های کاکتوس مثل کوریفانتا که در ادامه به آن می‌پردازیم، ریشه‌ای غده‌ای دارد باعث می‌شود که ریشه به صورت کاملاً عمودی رشد کند و خود کاکتوس رشد قابل توجهی نداشته باشد و پس از جداسازی به دلیل اینکه ریشه خیلی بزرگ‌تر از خود کاکتوس می‌باشد در گلدانی که با کاکتوس متناسب نیست باید کاشته شود.
تصاویر زیر جوانه‌های کوریفانتا را که همزمان کاشته شده‌اند را نشان می‌دهد.
انتخاب گلدان مناسب برای کاکتوس

انتخاب گلدان مناسب برای کاکتوس

 

در تصاویر زیر، تصویر سمت چپ هنگام نشا کردن جوانه‌ها در گلدان تکی و متناسب با اندازه جوانه (گلدان سایز شش) کاشته شده‌اند و تصویر سمت راست چند جوانه که در گلدان سایز ده با هم کاشته شده‌اند را نشان می‌دهند.
انتخاب گلدان مناسب برای کاکتوس

زمان جدا سازی و انتقال به گلدان بزرگتر مشاهده می‌شود که ریشه‌ی گلدان تکی کوتاه و متناسب با خود کاکتوس است و کاکتوس نیز رشد بیشتری داشته است در حالی که جوانه‌هایی که با هم در گلدان بزرگ‌تر کاشته شده‌اند، ریشه‌هایی بلندتر و تقریباً طولی دو برابر طول خود کاکتوس را دارند و قطر کاکتوس برای گلدان شش مناسب است در حالی که برای ریشه کم است و به دلیل بلند بودن ریشه باید در گلدان سایز هشت کاشته شود.

انتخاب گلدان مناسب برای کاکتوس

 

به غیر از تفاوت در رشد ریشه، رشد خود کاکتوس نیز متفاوت است. همچنان که در عکس زیر مشاهده میکنید کاکتوسی که در گلدان بزرگتر کاشته شده رشد کمتری نسبت به کاکتوسی که تکی و در گلدان متناسب کاشته شده را دارد.

انتخاب گلدان مناسب برای کاکتوس

 

تصویر نهایی کاکتوس های کاشته شده ی هم سن، سمت راست کاکتوس کاشته شده در گلدان بزرگتر به دلیل رشد بیشتر ریشه و سمت چپ کاشته شده در گلدان متناسب.

انتخاب گلدان مناسب برای کاکتوس

 

رشد بهتر کاکتوس به گلدانی که برای آن انتخاب می‌کنیم بستگی دارد، با انتخاب گلدان مناسب برای کاکتوس شاهد رشد و زیبایی بیشتر کاکتوس خود باشیم.

14 thoughts on “انتخاب گلدان مناسب برای کاکتوس

  1. سید امیر مهدی says:

    سلام نمیشه ریشه ی کاکتوسی که بیشتر رشد کرده رو کمی ازش رو هرس کنیم تا کوتاه بشه و توی گلدون کوچک بکاریم؟

    • تک کاکتوس says:

      سلام
      بعضی از کاکتوس ها ریشه ای غده ای دارند و نمیتوان هرس ریشه را انجام داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =