آموزش کاشت آناناس

آموزش کاشت آناناس

آموزش کاشت آناناس در منزل با رعایت کردن موارد زیر بسیار راحت است.

گام اول: خرید آناناس تازه
بهتر است آناناسی که انتخاب میکنید تازه و رسیده باشد، یکی از روش های  نحوه ی تشخیص آناناس رسیده و کال به این صورت است که یک برگ از مرکز برگها را به آرامی میکشیم در صورتی که برگ به راحتی جدا شد آناناس رسیده است در غیر این صورت کال و نارس است.

گام دوم: جدا کردن تاج میوه ی آناناس
با استفاده از یک چاقوی تیز، تقریبا نزدیک به تاج کمی پایینتر را برش میدهیم. مراقب باشید پوست و میوه باقی مانده را حذف کنید.

جدا نمودن تاج آناناس
جدا نمودن تاج آناناس

 

مرحله سوم: جدا کردن برگ از ساقه
چند ردیف از برگ های پایه را روی ساقه آناناس بردارید و حدود یک الی دو سانتی متر ساقه نمایان شود.

جدا کردن برگها

 

برگهای جدا شده

سپس، برشهای حلقه ای بسیار نازک را در ساقه ایجاد کنید، تا یک حلقه از نقاط قهوه ای مشاهده کنید. این نقاط قهوه ای “ریشه اولیه” هستند، ریشه های بی شکل که در حال رشد هستند.

برش مقطعی تا ظاهر شدن ریشه های اولیه

مرحله چهارم : کاشت ساقه
طبق روش های کاشت ساقه آناناس که موجود است، ساقه آناناس را در آب ریشه دار میکنیم با این تفاوت که در این آموزش همراه با آب مقداری لیکا نیز در ظرف مورد نظر میریزیم.
در روش های معمول کاشت به دلیل گندیدگی و بو گرفتن و کدر شدن آب هر روز باید آب ساقه عوض شود ولی در روش استفاده از لیکا مشکل گندیدگی و تعویض آب وجود ندارد و به دلیل تخلخلی که وجود دارد ریشه زنی راحت تر و نسبتا سریعتر صورت میگیرد.
روش کاشت در لیکا به این صورت است که داخل ظرف مورد نظر که میتواند یک لیوان هم باشد مقداری لیکا ریخته سپس ساقه را روی لیکا قرار داده و مجددا مقداری لیکا اطراف ساقه میریزیم و مقداری آب هم سطح با لیکا بر روی آن میریزیم.

دانه لیکا ریز برای کاشت

 

قرار دادن ساقه داخل لیکا و آب ریختن هم سطح با لیکا

 

مرحله پنجم: ریشه زایی
ساقه آناناس پس از گذشت بیست الی سی روز شروع به ریشه زدن میکند.

ریشه دار شدن

 

مرحله ششم: ظاهر شدن برگهای جدید
پس از ریشه دار شدن، ساقه شروع به رشد برگ های جدید از مرکز می کند و برگهای قدیمی کم کم خشک میشوند. در این مرحله، شما می توانید گیاه را در یک گلدان سایز ۱۰ یا ۱۲، با ترکیب خاکی غنی با زهکشی بالا بکارید.

رشد برگهای جدید

 

کاشت آناناس
آموز کاشت آناناس در گلدان

مراقبت های بعد از کاشت آناناس در گلدان
نور و دما: آناناس نیاز به نور روشن یا خورشید کامل دارد. دور نگه داشتن گیاه از دماهای خیلی پایین که منجر به یخ زدگی میشود. گیاه آناناس در زمستان در مکانی گرم و آفتابی نگهداری شود که پنجره ی جنوبی مکانی مناسب است.
آب و کود: آبیاری باید به طور منظم صورت بگیرد و همواره مرطوب باشد و خاک نباید کامل خشک شود و بعد از بزرگتر شدن گیاه بهتر است به عنوان تغذیه ماهی یک بار به آن کود آلی داده شود
فصل رشد آناناس: بوته ی آناناس شما بیشترین رشد را در طول فصل های گرم  خواهد داشت و زمانی که روزها کوتاه می شوند، رشد آن نیز کم می شود.
گلدهی: پس از دو الی سه سال که از کاشت آناناس میگذرد و بوته رشد کرد میوه تولید میشود. در صورتی که گل آناناس خودبه خود شکوفا نشد برای شکوفا شدن گل، گیاه باید در معرض گاز اتیلن قرار بکیرد به این صورت که گیاه را داخل پلاستیک قرار داده و چند سیب داخل پلاستیک گذاشته  به مرور سیب ها از خود گاز اتیلن آزاد میکنند و باعث گلدهی گیاه آناناس در عرض چند هفته میشود.

8 thoughts on “آموزش کاشت آناناس

  1. صلاح says:

    سلام.من پارسال آناناسم رو کاشتم و تو این یه سال رشدش بد نبود ولی الان زیر برگاش خط های قهوه ای دیده میشه انگار سوخته! خودم فکر کنم به خاطر اسپری باشه چون یکی دو بار آب پاشی کردم و یه کم خاک زیرش ریختم.چکار کنم از بین نره؟???

  2. m.a.taksoo1396 says:

    سلام صبح بخیر
    آموزش کاشت آناناس خیلی عالی بود
    آیا آناناس بذر هم دارد ؟

    • تک کاکتوس says:

      سلام
      وقتتون بخیر
      ممنون از توجه شما
      آناناس هم مثل همه ی گیاهان بذر دارد.

    • تک کاکتوس says:

      بله
      ولی باید دقت کرد که با دز استاندارد استفاده بشه چون استفاده از غلظتهای بالای اکسین باعث میشه که گیاه رنگ پریده بشه و یا ریشه و ساقه رشد نکنه.

  3. حسین says:

    با سلام
    تقریبا یه یک سالی هست که آناناس رو کاشتم ولی بدلیل اینکه برگهای قهوه ای میشد و میسوخت گلدون اون رو عوض کردم و رشدش کلا متوقف شد تا اینکه امروز نگاه کردم دیدم چندتا برگ کوچک تو دلش هست و خیلی شله تا بهش دست زدم ازش جدا شد بنظرتون الان باید چکار کنم

    • تک کاکتوس says:

      با سلام
      در صورتی که ریشه سالم باشه مجددا برگ میزنه
      بهتر که با کود های مناسب تغذیه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 19 =