کاکتوس پیر مرد

کاکتوس پیر مرد

سفالوسرئوس سنیلیس با نام علمی Cephalophorus senilis به دلیل وجود پوششی از موهای سفید (که برای محافظت از کاکتوس است) به آن کاکتوس پیر مرد و کاکتوس اولد من میگویند، گاها به اسپوستوا نانا هم به دلیل شباهت ظاهری و وجود موهایی که دارد پیرمرد گفته میشود، ولی در اصل کاکتوس پیر مرد، سفالوسرئوس است که جزو کاکتوس های کلکسیونی و کمیاب تر از اسپوستوا نانا است و از نظر ظاهری موهای آن زبرتر و خشنتر و بلندتر از موهای اسپوستوا نانا است.
سفالوسرئوس کاکتوسی است که به دلیل تغییرات جوی و آب و هوایی در جهان کمیاب شده و امروزه از آنها به شدت محافظت میشود و نکته ی قابل توجه اینکه این کاکتوس فقط در طبیعت و با شرایط محیطی گل میدهد و در گلخانه حتی با فراهم کردن شرایط نیز گل نمیدهد، به این دلیل است که شدیدا از آنها محافظت میشود مخصوصا در زمان گلدهی و تشکیل بذر که معمولا سه الی چهار هفته بعد از گلدهی بذرها تشکیل میشوند.  سفالوسرئوس هنگامی که کاکتوس بالغ شود یعنی ده الی بیست سالگی، به سن گلدهی میرسند و گلها همانند اکثر سرئوس ها شبانه باز میشوند و گرده افشانی توسط خفاش ها صورت میگیرد.  بذرهای آن به رنگ سیاه است. خاک مورد استفاده برای کاکتوس اولدمن باید دارای زهکشی مناسبی باشد، آبیاری باید به طور منظم و پس از خشک شدن کامل خاک صورت بگیرد.
در طول فصل رشد میتوان در فاصله ی بین دو آبیاری از کود مناسب نیز استفاده کرد.
در صورتی که شرایط مناسب برای کاکتوس پیر مرد فراهم شود هر ساله حدود بیست سانتی متر رشد میکند.
نیاز نوری آن به نور کامل آفتاب نیاز دارد و  موهای آن در زیر آفتاب درخشانتر و زبرتر و زیباتر میشوند.
در فصل سرما در محلی خنک باید نگهداری شود و آبیاری آن بسیار کم و کود دهی قطع شود. نگهداری در مکان سرد و مرطوب باعث پوسیدگی و از بین رفتن کاکتوس میشود.
کاکتوس سفالوسرئوس در دوره ی جوانی مستعد بیماریهای قارچی است. از این رو باید در نگهداری آن خیلی دقت شود.
تکثیر کاکتوس پیر مرد از طریق کاشت بذر یا برش کاکتوس انجام میگیرد.
کاشت بذر نیاز به خاک مناسب، نور کافی، دمای مناسب و رطوبت بالا دارد.
تکثیر از طریق برش نیز، باید به گونه ای باشد کاکتوس به اندازه ای رشد کرده باشد که بتوان نتیجه ی مطلوب گرفت.
پس از برش کاکتوس بهتر است سطح برش خورده را قارچ کشی کرده و قسمت جدا شده را در مکانی سایه و نسبتا خنک نگهداری کرد تا قسمت برش خورده کاملا خشک شود و به اصطلاح پینه ببندد سپس در خاکی با زهکشی بالا کاشته و مجددا در مکانی خنک و روشن نگهداری کرد و پس از گذشت ده الی پانزده روز بعد از کاشت کم کم آبیاری شود. پس از آن میتوان کاکتوس کاشته شده جدید را کم کم به محیطی آفتاب گیر منتقل کرد.

6 thoughts on “کاکتوس پیر مرد

  1. Roya says:

    سلام خسته نباشید من یک کاکتوس اولد من دارم بعد چند وقتی میشه یه لکه زرد قسمت پایین کاکتوس نزدیک به ریشش افتاده باید چیکار کنم دوباره خوب شه ؟؟؟

    • تک کاکتوس says:

      سلام
      بررسی کنید که لکه سفت هست یا نرم
      اگر سفت باشه مشکل خاصی نیست میتونید قارچ کش بزنید.
      اگه نرم باشه امکان داره که پوسیدگی ریشه گرفته باشه.
      در این صورت باید از خاک در بیارید و‌ ریشه رو بررسی کنید.

  2. امیر says:

    سلام من بذر الدمن کاشتم و سبز شدن کلا چقدر طول میکشه بالغ بشن و از خزانه خارج بشن؟
    سوال دیگم اینه که اشتباهی تو یکی از خزانه هام درصد تقریبا زیادی ورمی کمپوست بود باید جوونه ها رو خارج کنم یا مشکلی نداره؟ اگه نیاز به عوض کردن خاک هست چه زمانی خارجشون کنم خراب نشن چند وقتشون باشه؟

    • تک کاکتوس says:

      سلام
      حدودا زمانی که موهای زبر ظاهر شدند و جوانه ها اندازه فندق شدند، میتونید نشا کنید.
      اصولا ورمی کمپوست برای کاشت بذر مناسب نیست در راهنمای ارسال شده به خاک مناسب کاشت بذر اشاره شده، در صورتی که جوانه ها قابل جابجایی هستند، خارج کنید و به بستر خاک مناسب انتقال بدید.

  3. مبینا says:

    سلام وقت بخیر و خسته نباشید . من کاکتوس اولدمن رو وقتی برش دادم اون قسمتی که برش دادم رو چند روز توی سایه بذارم؟ و اینکه اون تنه ای که بریده شده همینجوری باقی بمونه؟ با باید روش چیزی بزنم؟ ی کاکتوس رو میتونم چند تیکه کنم و چند جا بکارم؟ یا فقط ی برش از قسمت رویی؟

    • تک کاکتوس says:

      سلام وقتتون بخیر
      تا زمانی که قسمت برش خورده خشک بشه و پینه ببنده.
      تنه خودش دیگه رشد نمیکنه ولی بعد از مدتی جوانه جدید از قسمت برش خورده رشد میکنه.
      در صورتی که کاکتوستون خیلی بلند باشه میتونید چند قسمت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − سیزده =