کاکتوس اچینو گروزونی

کاکتوس اچینو گروزونی

کاکتوس اچینو گروزونی

کاکتوس اچینو گروزونی یا اکینو گروزونی در زبان عامیانه به نام صندلی مادرزن، بالش مادرزن شناخته می‌شود.  اندازه کوچک این کاکتوس از نظر ظاهر کاملاً با نمونه بالغ متفاوت و گاهی شبیه گونه مامیلاریا می‌باشد.
اچینو گروزونی معمولی، تیغ های زرد رنگ دارد و نوع تیغ سفید و تیغ بلند آن خاص تر است.

 

تعویض گلدان:

 

کاکتوس اچینو گروزونی رشد تابستانه دارد و ازنظر پرورش تا حدی آسان است و رشدی آرام دارد. تعویض گلدان بهتر است در بهار باشد. حتی اگر به گلدان بزرگ‌تر نیاز نباشد بهتر است سالیانه تعویض شود که خاک تازه برای رشد مهیا باشد. زهکشی باید به خوبی انجام شود بعد از تعویض گلدان تا یک هفته یا بیشتر به گل آب‌داده نشود.

آبیاری:

آبدهی منظم در دوره رشد تابستانی (این گیاه نیاز به آب کافی در تابستان دارد اما نه خیلی زیاد اجازه دهید سطح خاک مابین دو آبیاری خشک شود). همچنین باید از مرطوب و خیس کردن بدنه کاکتوس هنگامی‌که در مقابل نور آفتاب هست جلوگیری کرد، رطوبت کاکتوس در مقابل نور آفتاب باعث آفتاب‌سوختگی می‌شود که منجر به صدمه و یا عفونت قارچی و درنهایت مرگ کاکتوس می‌شود. در زمستان باید خشک نگه‌داشته شود.

نور:

در تابستان اگر در بیرون نگهداری می‌شود و در مقابل آفتاب مستقیم نیاز به آبیاری بیشتری دارد. اچینو هنگامی‌که در نور آفتاب مستقیم نگهداری شود طول تیغ‌ها بلندتر می‌شود. اچینوهایی که در سایه رشد کرده اگر یک‌دفعه از سایه به آفتاب برده شود شدیداً می‌سوزد و این انتقال باید به‌آرامی صورت گیرد. این گیاه در شرایط خوب و درصورتی‌که قطر گیاه ۴۰ تا ۵۰ سانتی‌متر شود گلدهی را آغاز می‌کند، گل‌ها زردرنگ و به‌اندازه ۴ الی ۵ سانتی‌متر می‌باشند.

تکثیر:

تکثیر عموماً از طریق کاشت بذر صورت می‌گیرد در صورت بالغ شدن گیاه پاجوش‌هایی نیز به وجود می‌آید. برای تشکیل بذر باید گرده‌افشانی صورت بگیرد، بعد از گرده‌افشانی پس از چند ماه بذرها تشکیل‌شده، رنگ بذرها قهوه‌ای یا قرمز کهربایی هستند قبل از کاشت بهتر است یک‌شب در آب خیسانده شود. جوانه زدن بذرها معمولاً دو تا شش هفته طول می‌کشد.

کاکتوس اچینو گروزونی
آرئولها و کپسول های بذری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × چهار =