خاک پیت ماس

خاک پیت ماس

خاک پیت ماس چیست؟
نوعی خزه‌ است که بین ۱۵۱ تا ۳۵۰ گونه دارد. از آنجا که این خزه معمولاً در خاک‌های تورب‌دار (دارای زغالسنگ نارس) می‌روید به این نام نامیده شده‌است.
کود این خزه که پیت ماس (peat moss) هم نامیده شده به ماده‌ای جامد شبیه خاک اطلاق می‌گردد که در مصارف عمومی باغبانی، گلخانه‌ای، پرورش گل و… کاربرد دارد. در حال حاضر اکثر تولیدکنندگان این ماده، درکنار مواد تشکیل دهنده پایه و اصلی خزه تورب از مقادیری نیترات، پتاسیم و کلسیم به منظور غنای بیشتر و تبدیل آن به نوعی کود بهره می‌گیرند. از نشانه‌های کیفت این ماده یکی کیفیت و کمیت عناصر تشکیل دهنده آن و مقادیر نسبی آنها و دیگری ریز تر بودن دانه‌های آن می‌باشد. در ایران رنگ سیاه و تیره این ماده بیشتر مقبولیت دارد.

در مرحله‌ای از چرخه عمر خزه تورب که بصورت پوسیده وگیاه خاک در آمده بعد از فشرده شدن به عنوان بهبود دهنده خاک و بسترهای کشت مورد استفاده قرار می‌گیرد، که ظرفیت آبگیری و همچنین ظرفیت جذب مواد مغذی را بالا می‌برد.

چرا باید از خاک پیت ماس استفاده کنیم؟
۱- افزایش ماده آلی خاک: درصد ماده آلی در پیت ماس بالاست و باعث بهبود ساختمان خاک می‌گردد.
۲- نگهداری رطوبت:ظرفیت نگهداری آب در پیت ماس بالاست پیت ماس قادر است تا۲۰ برابر وزن خشک خودش آب نگه دارد، و بتدریج آن را در اختیار گیاه قرار دهد.
۳- سبک سازی خاکهای سنگین: استفاده از پیت ماس در خاکهای سنگین و رسی به نرم و سست شدن خاک و رشد بهتر ریشه کمک می‌کند.
۴- نگهداری کود و جلوگیری از آبشویی آن
۵-  حفاظت از خاک در برابر فرسایش.

موارد استفاده :
خاک پیت ماس بستر بسیار مناسبی برای کشت بذر میباشد.
همچنین هنگام استفاده از خاکهای شنی و ماسه‌ای و به عنوان بستر کشت برای گیاهانی که برای رشد و نمو به رطوبت بالایی احتیاج دارند مانند بنفشه آفریقائی
از خاك پيت ماس به عنوان يكي از مواد اوليه جهت بستر توليد قارچ تكمه اي در ايران استفاده مِي شود چون در توليد قارچ رطوبت زياد مورد نياز است ظرفيت نگهداري آب در خاك پيت بسيار بالا بوده و مي تواند نياز رطوبتي را تأمين نمايد و از طرف ديگر با اضافه كردن كمي آهك به خاك پيت معدني شدن مواد آلي به سرعت صورت گرفته و ازت توليد شده در چرخه غذائي مورد استفاده قرار مي گيرد .
همچنین به عنوان ترکیب خاک برای گلدانها به خصوص برای گلدانهای آپارتمانی نیز کاربرد دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − نه =