تعویض گلدان کاکتوس

تعویض گلدان کاکتوس

برای تعویض گلدان کاکتوس در ابتدا، گلدانی برای کاکتوس انتخاب کنید. معمولا زمانی که کاکتوسی را میخرید، مدت زیادی از رشد آن در گلدان فعلی گذشته است و به احتمال زیاد به یک تغییر گلدان نیاز دارد. گلدانی را انتخاب کنید که تنها اندکی از گلدان فعلی بزرگتر باشد زیرا فضای بیش از حد به آبیاری بیش از اندازه منجر میشود. در ضمن توجه کنید که ته گلدان سوراخهایی برای خروج آب اضافه موجود باشد، زیرا بدون وجود آنها، کاکتوس پوسیده و خواهد مرد.

بهترین نوع خاک کاکتوس، در اصل برای این گیاه تهیه میشود و در اکثر فروشگاههای باغبانی و گل فروشی موجود است. اگر موفق به تهیه این خاک نشدید، میتوانید با مخلوط کردن تقریبا هفتاد درصد ماسه (ماسه ای که فاقد ماسه بادی باشد) با سی درصد پیت ماس و در صورت امکان مقداری ورمی کمپوست خاک مناسبی تهیه کنید.
هنگام تعویض گلدان  کاکتوس بهتر است گلدان قبلی را بشکنید و گیاه را از آن خارج نمایید. زیرا خارج کردن کاکتوس با بیلچه موجب زخمی شدن ریشه میشود و یا گلدان را وارونه كرده ( از سطح زمين زياد بالا نگيريد ) و چند ضربه به بدنه گلدان و ته گلدان بزنيد تا كاكتوس همراه با خاك به صورت قالب از گلدان خارج شود تا جایی که امکان دارد بدون وارد کردن فشار خاکهای اضافی رو از ریشه جدا کرده
در كف گلدان جديد ابتدا مقداري سنگ ريزه و سپس مقداري خاك بريزيد. ارتفاع خاك اوليه در گلدان جديد را به نحوي تنظيم كنيد كه با اندازه گيري ارتفاع گلدان و ارتفاع خاك همراه كاكتوس تان ، سطح خاك گلدان زياد بالا نيايد.مقداری خاک کاکتوس تازه در ته گلدان ریخته و کاکتوس را روی آن قرار دهید و اطراف آن را با خاک بیشتر پر کنید.
این کاکتوس تا یک هفته پس از تعویض گلدان نباید در معرض نور شدید آفتاب قرار بگیرد و پس از انتقال کاکتوس برای آبیاری آن عجله نکنید تا فرصت ترمیم به ریشه های گیاه داده باشید . پس از چند روز به آبیاری گیاه بپردازید و سپس آبياري را مثل قبل از سر بگيريد.پس از این جابجایی، کاکتوس تنها در صورتی به گلدان دیگر منتقل میشود که این تعویض کاملا ضروری باشد.
پس از تعویض گلدان کاکتوس، مراقبت از کاکتوس ساده ترین کار ممکن است، تنها مورد بسیار مهم این است که بدانید کاکتوس دو فصل دارد فصل رشد و فصل خواب، در اکثر کاکتوسها فصل رشد فعال که در طی بهار و تابستان رخ میدهد و فصل استراحت که در پاییز و زمستان است، زمانی که کاکتوسها به خواب زمستانی فرو میرند.
در بعضی گونه ها همانند لیتوپس فصل رشد پاییز و زمستان میباشد و در بهار و تابستان به خواب فرو میروند.

 

 

2 thoughts on “تعویض گلدان کاکتوس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفت + 3 =