آفت شپشک آردآلود

.
آفت شپشک آردآلود
شپشک های آردآلود به گیاهان زیادی حمله کرده و دامنه میزبانی بسیار زیادی دارند بطوری که از مرکبات گرفته تا درختان میوه خزان کننده و کاکتوسها و گیاهان زینتی مانند میخک که یکی از میزبان های مهم آن می باشد.
حشره ماده بالغ حدود ۳۰۰ تا ۶۰۰ تخم میگذارد که روی آنها را با پوشش پنیه ای مانند می پوشاند. تخم ریزی به مدت ۲ هفته ادامه می یابد و حشره ماده بعد از تفریخ کامل تخم های می میرد. تخم ها به مدت ۱ تا ۳ هفته تفریخ شده و پوره های زرد رنگ از تخم خارج می شوند که این پوره ها به روی گیاهان دیگر یا بخش های دیگر همان گیاه رفته و مستقر میشوند. همراه با تغذیه از بدن آنها عسلک دفع میشوند و ترشح لایه مومی سفید پنبه ای شروع میشود. دوره پوره گی آنها حدود ۱ ماه طول می کشد که البته به دمای هوا وابسته است. حشرات ماده دارای ۳ مرحله پورگی بوده و حشرات نر دارای ۵ مرحله پورگی. حشرات نر قادر به تغذیه نبوده و فقط حشرات ماده از گیاه تغذیه می کنند. دوره زندگی آنها در تمام طول سال ادامه دارد.

شپشک آرد آلود
شپشک آردآلود

با توجه به فراگیر بودن حضور شپشک در قسمت های مختلف گیاه، پوشش کرکی روی بدن و همچنین ترشح عسلک( ناشی از دفع مواد قندی توسط شپشک ها) تشخیص آفت مذکور بسیار ساده بوده و با چشم غیر مسلح نیز امکان پذیر است. البته گاها ممکن است این حشرات در نواحی مختلف گیاه مخفی شوند، بدین منظور بررسی دقیق تر گیاه برای پیدا کردن علائم آلودگی خالی از لطف نیست.

شپشک آرد آلود
شپشک آردآلود
شپشک آرد آلود
شپشک آردآلود

ترشح عسلک همزمان با افزایش جمعیت شپشک ها سبب چسبناکی و همچنین نمایان شدن لکه های سیاه روی برگ می شود، در صورت ادامه چنین فرایندی شاهد کاهش رشد، بدفرمی، زرد شدن و شکنندگی برگ ها و در پایان ریزش آن ها خواهیم بود.

۱- قبل از خریدن گیاه از سلامت و عدم آلودگی آن توسط آفت اطمینان خاطر حاصل نمایید. طبق یک قانون کلی گیاهان سالم کمتر مستعد آلوده شدن به آفات می باشند.
۲- از آبیاری و کوددهی بیش از حد پرهیز کنید. این آفات به گیاهان غنی از نیتروژن تمایل بیشتری نشان می دهند.
۳- استفاده از دشمن طبیعی مانند  کفشدوزک که این مورد در گلخانه ها بیشتر امکان پذیر است.
۴-استفاده از سموم سیستماتیک مانند اتیون و کنفیدور
۵- هرس شاخه های آلوده (البته هرس بیش از حد باعث ضعیف شدن گیاه میشود لذا در مواقع هرس حتما فقط شاخه آلوده را هرس کنید)

4 thoughts on “آفت شپشک آردآلود

  1. گل یار says:

    بسیار عالی و مفید بود ممنونم آیا مواد شویندگی هم میشه استفاده کرد

  2. سهند سعیدی says:

    بسیار عالی و مفید، امیدوارم که مطالب آموزشی تون ادامه دار باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =